Ingen produkt  
Till Kassan  

FÖRSÄLJNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR

Beställning och beställningsbekräftelse

Beställningar görs normalt via kassarutinen i webshoppen.

I samband med beställningstillfället får du en beställningsbekräftelse per e-post. Kontrollera adressuppgifter och beställda varor så att dessa uppgifter är korrekta. Meddela eventuella felaktigheter omgående via e-post till: order@alfahobby.se

Leveranstid

Varor som finns i lager skickas normalt från oss inom en vardag från beställningstillfället. Varor som inte finns i lager vid beställningstillfället skickas så snart de finns tillgängliga. Uppskattad leveranstid anges i varukorgen och i det leveransbesked du får inom en vardag från beställningstillfället.

Lagerstatus/varutillgänglighet

I webbshoppen finns lagerstatus angiven för varje vara. Den anger varans tillgänglighet. Följande lagerstatus kan förekomma:

I lager: Varan finns för omgående leverans och skickas från oss samma eller nästkommande arbetsdag

Tillfälligt slut: Varan är tillfälligt slut i lager och beräknas kunna skickas från oss inom angivet antal dagar från det tillfälle du gör en beställning. Det är inte säkert att vi beställer in varan om vi inte får någon beställning på den. Det är alltså viktigt att du gör en beställning om du vill ha en sådan vara. Vänta inte på att den kommer in i lager av sig själv.

Preliminärt åter i lager: Om ett datum finns angivet här så är varan redan på väg till oss och beräknas ankomma på angiven tid.

Delleveranser och restorder

Normalt skickas alla varor så snart de finns tillgängliga. Om varor beräknas bli tillgängliga inom högst en vecka från beställningstillfället inväntas dessa regelmässigt innan beställningen skickas. Du får besked om detta i samband med leveransbeskedet.

Om beställningen innehåller varor som inte beräknas bli tillgängliga inom en vecka innebär det att beställningen delas upp i flera leveranser med ökade fraktkostnader som följd. För att undvika detta anger du 'Inga delleveranser önskas' i kassarutinen vid beställningstillfället. Då kommer i stället beställningen att skickas som en leverans när alla varor blivit tillgängliga.

Leveranssätt

Beställda varor levereras med DHL Service Point. Du får besked om ankommen leverans direkt från DHL via sms eller e-post. Lämna därför alltid dessa uppgifter vid beställningstillfället (i webbshoppens kassarutin). Beställningen hämtas på nämaste DHL-utlämningsställe.

På kundens begäran är det möjligt att välja att varorna i stället ska levereras med Posten som speditör. Detta medför dock ökade fraktkostnader (se nedan under "Fraktkostnad"). Om du önskar leverans via Posten ska du ange detta i kommentarsfältet i kassarutinen.

Fraktkostnad

För leveranser via DHL Service Point (normalalternativet) gäller följande:
Leveranser med ett varuvärde av minst 1.000 kr levereras fraktfritt. För leveranser med ett varuvärde under 1.000 kr är fraktkostnaden 69 kr per leveranstillfälle. OBS! Fraktkostnaden beräknas per leverans - alltså inte på ordern i sin helhet. Om du väljer att tillåta delleveranser kan en beställning med ett totalt varuvärde över 1.000 kr delas upp i flera leveranser och då tillkommer fraktkostnaden för de leveranser som understiger 1.000 kr.

För leveranser via Posten (möjligt alternativ till DHL, se ovan under "Leveranssätt") gäller följande:
Fraktkostnad utgår med postens portokostnad dock lägst 69 kr. (För paket, 2kg eller mer, är portot 150 kr och uppåt beroende på vikt. För brev, lättare än 2 kg och vissa maxmått, är portot 69 - 84 kr) OBS! Leveranser över 1.000 kr levereras INTE fraktfritt med Posten som speditör.

För ej utlösta försändelser tar speditören ut returfrakt och en returhanteringsavgift av oss. Kund som underlåter att hämta ut en gjord beställning debiteras dessa kostnader samt fraktkostnaden för den ursprungliga leveransen.

Pris

Alla priser är angivna i SEK och inkluderar svensk moms.

Betalning

Betalning sker mot faktura. Din faktura skickas med varoleveransen. Du får också en kopia av den i samband med det leveransbesked du får när dina varor skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 15 dagar från leveransdatum. Obetalda fakturor hanteras av Intrum Justitia som sköter alla betalningskrav och vidare åtgärder som kan behövas.

Ångerrätt

Enligt Distanshandelslagen (2000:274) kan du ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tar emot varan. Varor som returneras ska vara i "väsentligen oförändrat skick". Du har rätt att öppna varans förpackning och titta på dess innehåll men t ex inte att skära loss delar från gjutstammarna på en plastmodell. Under förutsättning att den returnerade varan uppfyller kraven på att vara i "väsentligt oförändrat skick", krediteras hela varuvärdet när varan anländer till oss. Returfrakt vid ångrat köp och eventuell fraktkostnad för ursprungsleveransen betalas av kunden.

Reklamationer

Reklamationer av skadade eller felaktiga varor ska göras snarast möjligt, dock senast sju dagar efter mottagandet. Reklamationer görs visa e-post eller via brev till: Alfa Hobby AB, Box 366, 851 06 Sundsvall.

Uppge vilken vara det rör sig om, när den köptes och vad som är felet. Vi kontaktar dig då omgående angående hantering av retur/byte av varan. OBS! Skicka inga varor till oss innan vi kontaktat dig. Detta beror bl a på att det är Alfa Hobby som ska stå för returfrakten vid reklamationer.

Vid felaktiga reklamationer av felfria varor debiteras returporto.

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Garantier

Alfa Hobby har inget eget garantisystem, utan följer tillämpliga lagar avseende konsument- och distanshandel.



Vi reserverar oss mot tryckfel och skrivfel på webbshop, samt för slutförsäljning av varor.